vrijdag 20 februari 2015

Reisverslag Belfast 2014: dag 3

6 augustus 2014

Vandaag breng ik mijn dag niet in Belfast door, maar in Dublin, de hoofdstad van Ierland. Deze stad is namelijk vanuit Belfast zeer goed te bereiken met de bus: lijn X2 rijdt in ongeveer twee uur van Belfast naar Dublin. Een kaartje kun je van tevoren via Internet kopen.

Dit heb ik ook gedaan en daarom sta ik ruim voor acht uur op het Europa Buscentre. In de bus kies ik een mooi plaatsje aan het raam, zodat ik onderweg van het uitzicht kan genieten. Zo zie ik een aantal bergen, meren en een brug die me doet denken aan de brug uit de tweede Harry Potter film. Wat ook leuk om te zien is, zijn de borden: als Noord-Ierland in Ierland overgaat, worden de afstanden ineens in kilometers aangegeven en staan de plaatsnamen in zowel het Engels als Iers.
Onderweg stopt de bus slechts één keer, bij Dublin International Airport. Daarna rijdt hij door naar de eindbestemming: Busáras, het grote busstation van Dublin.

Met behulp van een plattegrondje uit een toeristenboekje loop ik vanaf Busáras naar O’Connell Street, de hoofdstraat van de stad. Omdat ik veel wil zien van Dublin, kies ik voor een Hop On – Hop Off bustour: een stadstour door Dublin waarbij je bij elke halte uit kan stappen en vervolgens je tour met de volgende bus kan vervolgen. Er zijn diverse aanbieders van deze bustour, maar uiteindelijk rijden ze allemaal een beetje dezelfde route en rekenen ze dezelfde prijzen.

O'Connell Street

De bustour begint op O’Connell Street, een straat met veel oude gebouwen en standbeelden. Daarna is de eerste halte Trinity College, waar ik uitstap. Trinity College is één van de beste universiteiten van Europa, waar ook veel bekenden gestudeerd hebben, zoals Jonathan Swift en Oscar Wilde. Hier bevindt zich ook het Book of Kells, een prachtig versierd Keltisch boek. De rij ervoor loopt echter rondom driekwart van het plein voor de ingang, dus bestaat mijn bezoek aan Trinity College alleen uit het bekijken van de gebouwen.

Trinity College

Ik ga weer verder met de bustour en stap uit bij Merrion Square, één van de parken in de stad. Het is vandaag mooi, zonnig weer, dus geniet ik hier even van voor ik doorga naar het volgende park: St. Stephen’s Green. Dit park heeft een aantal vijvers waar watervogels zich vermaken.

Vanaf St. Stephen’s Green ga ik lopend naar Grafton Street, het winkelgebied van Dublin. Mijn eerste bezoek is uiteraard aan de Disney Store (ik heb zelf in Disneyland Parijs gewerkt, dus ik blijf een Disneyfan!). Vervolgens bekijk ik de Sint Annakerk, een kerk die begin achttiende eeuw gebouwd werd en opvalt, omdat hij midden in de stad staat. En: de informatiefolder is ook in het Nederlands verkrijgbaar!

De Disney Store

Nadat ik iets gegeten heb, vervolg ik mijn stadstour met de bus. Ik zie de oude City Hall en maak een ‘illegale’ foto van Christ Church Cathedral: de poort ervan stond open, dus liep ik – en met mij vele andere toeristen – naar binnen om een foto te maken. Binnen een paar minuten werden we allemaal weggejaagd, omdat er een bruiloft aan de gang was. Sorry, dat was ons niet bekend!

Mijn 'illegale' foto van Christ Church Cathedral

Na Christ Church Cathedral, die ook wel bekend staat als Dublinia, kom ik langs Temple Bar, het uitgaansgebied van Dublin. Zo midden op de dag is er echter weinig te beleven, dus ga ik verder met de bus. Ik stap uit bij Dublin Castle, al vind ik het niet echt op een kasteel lijken. Wel leuk zijn de zandsculpturen op het plein, waaronder een sculptuur van Albert Einstein.

Zandsculptuur van Albert Einstein

Na Dublin Castle stap ik uit bij de St. Patrick’s Cathedral. Vanwege de drukte en de vrij hoge entreeprijs, maak ik alleen wat foto’s rondom het gebouw voor ik verder ga met de bus. Omdat ik al veel gelopen heb, besluit ik te blijven zitten. Zo zie ik vanuit de bus de Guinness bierbrouwerij en Phoenix Park, één van de grootste parken van Europa met een oppervlakte van 6,9 vierkante kilometer.

De bus rijdt ook nog langs de Ha’ Penny Bridge, officieel de Liffey Bridge. De brug is in 1816 gebouwd en tussen 2001 en 2003 gerenoveerd door Harland & Wolff (die ook de Titanic gebouwd hebben). De brug wordt Ha’ Penny Bridge genoemd, omdat mensen die vroeger van de brug gebruik wilden maken een “ha’ penny” moesten betalen. Nu mag iedereen de brug gewoon gebruiken.

De bustour eindigt op O’Connell Street. Het is inmiddels aan het einde van de middag, wat betekent dat ik moet gaan kijken hoe laat de bus terug gaat naar Belfast. Ik geniet nog even van het zonnetje langs de rivier de Liffey voor ik naar Busáras loop. Ik heb nog even tijd, dus maak ik eerst gebruik van het toilet. Dit vermeld ik niet zomaar, want de bussen tussen Belfast en Dublin hebben namelijk geen toilet aan boord! De terugreis duurt bovendien langer, omdat de bus nog twee keer extra stopt. Houd hier dus rekening mee!

Mijn bus vertrekt om vijf uur vanuit Dublin. We stoppen eerst weer bij Dublin International Airport, maar zijn niet zo snel weg als vanochtend. Het hele busperron staat vol en het duurt dan ook even voor we weer onderweg zijn. Met een volle bus rijden we richting Belfast, onderweg stoppend in Banbridge en Newry, waar de bus leeg loopt. Tegen half acht zijn we eindelijk terug in Belfast.

Terug in Belfast rijdt de bus langs het kunstwerk RISE, 
dat de opkomende zon boven Belfast voorstelt.

Ik loop het laatste stukje van het busstation naar het hotel. Eindelijk terug! Het is een vermoeiende dag geweest, maar ik heb wel het idee dat ik veel in Dublin gezien heb.

Tot morgen!

Lees verder: Dag 4


Geen opmerkingen:

Een reactie posten