dinsdag 24 februari 2015

Reisverslag Londen 2014: dag 3

23 november 2014

Als ik ‘s ochtends wakker word, kijk ik eerst even naar buiten om te kijken of de weersvoorspellingen uitgekomen zijn. En, ja, hoor, het regent! Ik probeer dit mijn humeur niet te laten verpesten, omdat ik ook dingen op de planning heb staan die binnen zijn, zoals het Imperial War Museum en een bezoek aan het warenhuis Harrods.

Ik begin echter met het ontbijt in het hotel. Zoals gewoonlijk was ik vroeg op en dit blijkt maar goed ook: als ik weg ga, staat de rij van het begin van de eetzaal tot aan de lift. Duidelijk zijn er veel mensen voor een weekendje in Londen!

Gewapend met een paraplu verlaat ik even later het hotel. Ik neem de metro naar Charing Cross, moet daar even zoeken, maar kom dan uiteindelijk bij de Horse Guards. In principe is hier elke dag een wisseling van de wacht, maar ik heb al gelezen dat dit bij slecht weer aangepast kan worden. Ook het wisselen van de wacht bij Buckingham Palace zal aangepast worden.

Een guard bij de Horse Guards schuilt voor de regen

Ik wacht met nog een aantal mensen op de aangepaste wisseling van de wacht. Deze blijkt verre van spectaculair: de guards (wachten) vanaf Buckingham Palace komen te paard aanrijden, gaan gelijk door naar de stallen, een paar guards te voet marcheren wat rond in de overdekte tunnel (waarvan er eentje natuurlijk precies in de plas voor mijn voeten stampt…) en dan vertrekt de nieuwe groep guards te paard richting Buckingham Palace.

Over de natte Mall naar Buckingham Palace

Ik volg de groep over de zeer natte Mall, de weg voor Buckingham Palace. Ondanks de regen heeft zich al een aantal rijen publiek verzameld voor Buckingham Palace. Ik probeer nog een plaatsje te vinden tussen alle toeristen met grote rugzakken en druipende paraplu’s. Uiteindelijk vind ik een stukje waar ik zicht heb op de guards, waarna het wachten begint. Dit wil ik absoluut niet aanraden: als het regent, probeer dan de wisseling van de wacht op een andere dag te bekijken of tijdens een ander bezoek aan Londen, want de aangepaste wacht is niet de moeite waard. Drie guards lopen naar het wachthokje, de guard in het wachthokje stapt naar buiten, krijgt een regencape om van één van de andere drie guards en dan mag een nieuwe guard het wachthokje in. Dat was alles…

De niet aan te raden aangepaste wisseling van de wacht bij Buckingham Palace

Hoewel veel toeristen nog blijven staan in de hoop iets meer te zien, besluit ik om terug te lopen. Ik wacht bij de boekwinkel op Charing Cross tot het twaalf uur is en de winkel opengaat. Binnen probeer ik wat op te drogen, maar aangezien ik het idee heb dat ik met mijn voeten in een zwembad loop, keer ik even terug naar het hotel. Met droge schoenen en sokken ga ik dan weer op stap, dit keer met de Disney Store op Bond Street als bestemming. In de winkel zijn Mickey en Donald te zien als guards (zonder regencape…), maar er is uiteraard ook veel aandacht voor de film Frozen.

Poseren met Sven uit Frozen

Vanaf de Disney Store ga ik met de metro richting het Imperial War Museum. Dit museum ligt iets buiten het echte stadscentrum, maar is goed te vinden. Ik ga er vooral heen, omdat er een indrukwekkende tentoonstelling over de Eerste Wereldoorlog schijnt te zijn. Als ik aankom bij het museum blijkt echter dat je hiervoor een tijd moet reserveren, alleen zijn de kaartjes daarvoor voor vandaag op. Vanaf half vier mag iedereen vrij naar binnen. De bewaker bij de ingang raadt me aan om eerst de rest van het museum te bekijken en dan terug te komen.

Het Imperial War Museum

Ik begin op de bovenste verdieping van het museum en kom terecht bij een tentoonstelling over de Tweede Wereldoorlog. Deze wordt afgeraden voor kinderen, wat ik begrijp als ik de vreselijke foto’s zie. Vooral het op schaal nagemaakte concentratiekamp Auschwitz, met de weg van de trein naar de gaskamer beschreven, maakt diepe indruk.

Nog helemaal stil verlaat ik de tentoonstelling en bekijk ik wat wagens die gebruikt zijn in andere oorlogen. Inmiddels is het tien voor half vier, wat betekent dat ik nog tien minuten zal moeten wachten. De bewaker vindt het echter geen probleem als ik alvast naar binnen ga.
Voetje voor voetje schuifel ik achter de andere mensen door de tentoonstelling over de Eerste Wereldoorlog. Er is veel te zien, dat geef ik eerlijk toe, maar ik vond de Tweede Wereldoorlog-tentoonstelling indrukwekkender.

Van het Imperial War Museum ga ik met de metro naar iets heel anders: het warenhuis Harrods! De etalages zijn prachtig versierd voor de kerst en ook binnen zijn prachtige versieringen. Er is een snoepafdeling, een Lego-/speelgoedafdeling met de Tower Bridge van Lego, een Harry Potter gedeelte, een Disney Store… Er is zelfs een restaurant waar je kunt eten in Disneysfeer! Vanwege de prijzen sla ik even over…

Warenhuis Harrods in kerstsfeer

Ik bekijk ook de Egyptische roltrap en het monument ter nagedachtenis aan Prinses Diana en Dodi Al-Fayed, die in 1997 om het leven kwamen bij een auto-ongeluk in de Franse hoofdstad Parijs. Het bevindt zich in de kelder van Harrods en wordt nog steeds veel bekeken.

Het monument ter nagedachtenis aan prinses Diana en Dodi Al-Fayed

Als ik weer buiten kom, is het inmiddels donker. Ik loop het metrostation naast Harrods in en reis per metro naar Trafalgar Square, het plein bij metrostation Charing Cross. Vanaf hier ga ik op zoek naar de Sherlock Holmes Pub. Deze is niet moeilijk te vinden en ik ga snel naar binnen. Na even rondgekeken te hebben, besluit ik hier te eten. De echte eetzaal bevindt zich op de eerste verdieping van de pub. Er is een gedeelte van de zitkamer van 221b Bakerstreet nagemaakt en aan de muren hangen foto’s, artikelen en schilderijen die allemaal iets met Sherlock Holmes (boeken of films) te maken hebben.

Eten in de sfeer van 221b Bakerstreet. 
De kinderen aan het tafeltje naast mij genieten overduidelijk!

Na het eten keer ik terug naar mijn hotelkamer en kijk ik of mijn sokken al droog zijn. Laten we hopen dat het morgen beter weer is…


Tot morgen!

Lees verder: Dag 4



Geen opmerkingen:

Een reactie posten