dinsdag 3 maart 2015

Uit in Nederland: Schiphol Behind the Scenes tour

18 februari 2015

Als je zegt dat je naar Schiphol gaat, denken de meeste mensen waarschijnlijk dat je lekker op vakantie gaat of eventueel iemand gaat wegbrengen / ophalen. Ik ga vandaag naar Schiphol met een ander doel: ik heb een Behind the Scenes tour!

Ik zal jullie meteen uit de droom helpen: dit is geen speciale privéaangelegenheid. Schiphol heeft een speciale bustour georganiseerd op het vliegveld waarbij je een uniek kijkje achter de schermen krijgt. Kaartjes hiervoor zijn te koop via de officiële website van de tour, maar ze komen ook voorbij op bijvoorbeeld vakantieveilingsites.

Mijn tour begint vandaag om elf uur. Dit betekent dat ik al rond half negen thuis vertrek, want je moet een halfuur van tevoren aanwezig zijn, het is ruim een uur rijden en je weet nooit of er file is onderweg.
Hoewel het druk is op de weg, valt het met de echte file mee en kom ik ruim op tijd aan bij het grootste vliegveld van Nederland. Parkeren kan in de parkeergarage, die speciaal is voor ‘kort’ parkeren (Schiphol heeft ook een parkeerplaats voor ‘lang’ parkeren, bedoeld voor mensen die op vakantie gaan en hun auto op Schiphol geparkeerd laten staan).

Vanaf de parkeergarage loop ik richting Schiphol Plaza, het centrale gedeelte van het vliegveld dat voor iedereen toegankelijk is. Ik meld me bij de balie voor de tour, waar ik mijn kaartje en identiteitsbewijs moet laten zien. Dit laatste is in verband met de beveiliging: alle personen van veertien jaar of ouder moeten zich registreren, omdat de tour ook in beveiligde gedeeltes komt.

Na het registreren wordt er verteld dat ik om tien voor elf terug moet zijn. Dit betekent dat ik nog tijd heb om wat rond te kijken en even iets te drinken bij de Starbucks (waar ik toevallig een kaartje krijg voor een gratis drankje de volgende keer… Dat is boffen!). Vervolgens meld ik me weer bij de balie voor de tour. Ik heb al een grote groep schoolkinderen gezien en wat ik vrees, wordt bevestigd: de groep gaat ook met de tour van elf uur mee… Laten we hopen dat ze zich een beetje gedragen!

Op Schiphol Plaza is genoeg te doen en zien, zoals dit landingsgestel van een vliegtuig.

Als onze groep compleet is, lopen we naar de bus, want de Behind the Scenes tour gaat per bus. De buschauffeur weet de kinderen goed onder de duim te houden en laat mij als eerste instappen. Ik kies een plaatsje vooraan in de bus, zodat ik ook door de voorruit alles goed kan zien.

In het midden van de voorruit hangt een televisiescherm, net als op meer plaatsen in de bus. De buschauffeur legt uit dat hij tijdens de tour het één en ander zal vertellen, maar dat we voor het merendeel filmpjes met uitleg op de schermen te zien krijgen. Verder mogen we tijdens de tour foto’s nemen, zo veel als we willen, behalve als we de beveiliging passeren.
Na deze mededelingen start hij de bus en is de tour officieel begonnen.

Deze schermen hangen verspreid door de bus, zodat iedereen de filmpjes goed kan zien.

We rijden langs de G-pier van Schiphol en zien diverse vliegtuigen staan. Via een lange weg langs onder andere de parkeerplaats voor lang parkeren komen we uiteindelijk bij het politiebureau, waar we de politiehelikopter zien staan. De buschauffeur geeft uitleg over waar de helikopter zoal voor gebruikt wordt voor we verder rijden en uitkomen bij het terrein voor de privévliegtuigen. Er staan diverse vliegtuigen, maar helaas vertrekt er op dat moment geen.

Een van de privévliegtuigen

We rijden verder langs diverse gebouwen en kantoren en krijgen meer te horen over de geschiedenis van Schiphol. Ook zien we de plaats waar vroeger de verkeerstoren stond. Via nog meer gebouwen en kantoren komen we uiteindelijk bij het onderhoudsterrein. Enorme gebouwen zorgen ervoor dat het onderhoud aan vliegtuigen en motoren veilig binnen gedaan kan worden. De buschauffeur vertelt uit hoeveel onderdelen een motor bestaat en hoe lang het onderhoud eraan duurt. Dan rijdt hij naar het achterste gedeelte van het onderhoudsterrein, waar een aantal vliegtuigen staat. Hij legt ons uit welke typen we zien en hoe die te herkennen zijn.

Verschillende vliegtuigen die klaarstaan na/voor onderhoud

Als we verder rijden, vertrekt net het kleine toestel van de kustwacht. Iets verderop zien we nog iets speciaals: er is eerder deze week een Amerikaans militair toestel geland op Schiphol dat een noodlanding moest maken. Het toestel wordt nu gecontroleerd en gerepareerd. Volgens de buschauffeur is het een uniek plaatje dat we zien, want dit soort vliegtuigen landt zelden op Schiphol.

Een uniek plaatje: een Amerikaanse militair toestel op Schiphol

Na het fotomoment rijden we weer verder, waarbij we meer te horen krijgen over het opstijgen en landen en vooral het navigeren daarbij. Vervolgens rijden we langs het detentiecentrum en komen we uit bij de sneeuwvloot. Een filmpje laat zien hoe de enorme machines Schiphol tijdens de winterperiode sneeuwvrij moeten houden.

Een van de kleinere sneeuwruimers

Uiteindelijk komen we bij de brandweer. Een groot vliegtuig staat opgesteld als oefentoestel en via de televisieschermen wordt ons verteld hoe het oefenen en blussen in zijn werk gaat.
Dan rijden we weer verder. We komen langs het KLM Cargo gebouw en krijgen uitleg over het vrachtvervoer. Ook krijgen we nog iets meer te horen over de verkeerstorens van Schiphol en het verwerken van de bagage.

De verkeerstorens van Schiphol

Dan zijn we weer terug op Schiphol Plaza, waar we vertrokken. Ik bedank de buschauffeur en ben opgelucht dat de schoolkinderen zich netjes gedragen hebben tijdens de tour. Mijn ervaring is namelijk dat het wel eens anders kan zijn…

Ik ga nog niet meteen terug naar huis, maar breng eerst nog een bezoekje aan het panoramaterras om vliegtuigen te kijken. Op het terras staat ook een oud vliegtuig, dat je van binnen kunt bekijken.

Dit oude toestel is van binnen te bekijken

Nadat ik nog diverse vliegtuigen heb zien vertrekken en aankomen, is het toch tijd om naar huis te gaan. Het is een interessante dag geweest, waarbij ik veel gezien en geleerd heb. Voor wie interesse heeft in Schiphol, vliegtuigen of vliegen algemeen kan ik de tour zeker aanraden, maar ik zou kinderen onder een jaar of tien nog even thuis laten: het vliegtuigen kijken is leuk, maar door de vele gebouwen onderweg zullen ze zich waarschijnlijk snel gaan vervelen.

Dit Delta-toestel vertrok net. Goede reis, allemaal!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten