woensdag 10 juni 2015

Reisverslag Noord-Amerika 2015: dag 13

13 mei 2015: Asheville à Nashville

Vandaag belooft een muzikale dag te worden, want we rijden van Asheville naar Nashville, de hoofdstad van de countrymuziek!

De dag begint met een ontbijt in het hotel, dat deze keer inclusief is. Na het ontbijt pak ik mijn koffer weer in en meld ik me bij onze bus voor een rit van ongeveer 415 kilometer. We vertrekken weer om acht uur en rijden over de 40 snelweg terug richting de Great Smoky Mountains. We gaan nog een stukje door de bergen, waarbij we over sommige rotsen netten zien, die waarschijnlijk zijn bedoeld om vallende stenen tegen te houden.

Als we de bergen weer uit zijn, vervolgen we onze weg over de 40 snelweg in de richting van Knoxville, wat betekent dat we de staat North Carolina alweer achter ons laten. We rijden nu opnieuw door Tennessee, de staat die vooral bekend is geworden door de muziek. Zo wordt de hoofdstad Nashville ook wel de hoofdstad van de countrymuziek genoemd en heeft de staat natuurlijk de stad Memphis waar artiesten als Elvis Presley en Johnny Cash muziek opnamen.

Knoxville, de op twee na grootste stad van Tennessee, is wat minder muzikaal. De stad heeft een lange geschiedenis en was vroeger zelfs nog hoofdstad van Tennessee. We krijgen helaas geen tijd om de stad te bekijken, we zien alleen vanuit de bus de Sunsphere: een toren van meer dan tachtig meter hoog met een gouden bal.
De Sunsphere toren van Knoxville, gezien vanuit de bus

We rijden door en maken rond kwart over tien een korte stop bij een benzinepomp. Als we daarna weer gaan rijden, mogen we onze klokken een uur terug zetten: we zijn van de Eastern Time Zone (zes uur vroeger dan in Nederland) naar de Central Time Zone gegaan. Dit betekent dat het bij ons nu zeven uur vroeger is dan in Nederland.

Op ongeveer een uur rijden van Nashville maken we onze tweede stop van de dag bij een Visitor Center. Daar krijgen we onder andere een plattegrond van de stad, omdat we straks alleen rond mogen lopen.

Na de stop komen we steeds dichter in de buurt van de op één na grootste stad van Tennessee (Memphis is de grootste stad). Onze reisleidster vertelt ons nog wat interessante feitjes over Nashville, zoals dat het de stad is met de eerste openbare school waar ook mensen met een donkere huidskleur naartoe mochten en dat het de stad is waar Oprah Winfrey is opgegroeid.

Iets na half één zien we in de verte eindelijk de skyline van Nashville. We rijden eerst een rondje door de stad, waarbij we verschillende opnamestudio’s zien.
De skyline van Nashville vanuit de bus
Bij de RCA Studio B maken we een stop. In deze studio werden talloze hits opgenomen en de studio staat dan ook bekend als geboorteplaats van de Nashville sound, het typische geluid dat een mix is van country, popmuziek en rock ‘n roll.

RCA Studio B

In de RCA Studio B nam Elvis Presley onder andere zijn hit It’s now or never op. Ook Roy Orbison nam er een drietal hits op. Naast de studio staan daarom twee grote gitaren als soort van herinnering.
Elvis-gitaar bij de RCA Studio B
Na de stop bij de studio gaan we verder naar het Tennessee Centennial Park. Dit is een park waar in 1897 een grote expositie gehouden werd. Speciaal voor de expositie liet de stad een kopie van het Parthenon in Griekenland bouwen.
De kopie van het Parthenon in het Tennessee Centennial Park

De buschauffeur, die vaker in Nashville geweest is, wil ons graag nog het Capitool van Nashville laten zien, maar helaas is de weg afgesloten vanwege wegwerkzaamheden. Daarom worden we naar het centrum van de stad gebracht, waar we heel ruim de tijd krijgen (tot vier uur) om rond te lopen. Dat het de stad van de country is wordt mij al heel snel duidelijk als ik zelfs een prullenbak met cowboylaarzen zie…
Zelfs de prullenbakken zijn country!

Omdat het al half twee geweest is, ga ik eerst op zoek naar iets te eten. Ik vind een restaurantje dat ook vegetarische broodjes op de kaart heeft staan en gratis WiFi aanbiedt. Dit laatste verbaast me, aangezien het een heel klein restaurantje is.

Nadat ik gegeten heb, ga ik de stad verkennen. Ik ben er al snel achter dat het centrum uit één straat met countrywinkels, -restaurants en –bars bestaat, de rest van de stad is niet veel anders dan andere steden. Op deze hoofdstraat, Broadway, hoor je overal countrymuziek, want elk restaurant en elke bar heeft live muziek. Ook zie je overal straatmuzikanten.
Broadway, de hoofdstraat van Nashville

Ik loop Broadway af, passeer het Hard Rock Café en kom uiteindelijk bij de Cumberland River. Vlakbij de brug over deze rivier wordt gebouwd aan een nieuwe achtbaan. Het begin ziet er al goed uit!

Cumberland River met de achtbaan in aanbouw

Ik ga vervolgens op zoek naar het Music City Walk of Fame Park, maar helaas wordt er gewerkt en is het park niet open. Daarom steek ik de straat over en kom ik uit bij het Country Music Hall of Fame & Museum. 

De ingang van het Country Music Hall of Fame & Museum

Nadat ik het moderne Music City Center gezien heb, kom ik langs de Bridgestone Arena, een arena midden in de stad met een capaciteit van twintigduizend.
De Bridgestone Arena midden in de stad

Ik kom uiteindelijk weer uit op Broadway en loop nog even binnen bij het Nashville Visitor Center. Vanaf daar loop ik langzaam Broadway af, waarbij ik een straatgitaarspeler tegenkom met een kat in zijn armen. Als dierenliefhebster vraag ik of ik het beest mag aaien, wat zonder problemen mag. Het blijkt dat de eigenaar met de kat aandacht probeert te vragen voor het beschermen van dieren. Het geld dat hij krijgt (aaien is gratis, maar voor een foto vraagt hij geld), doneert hij dan ook aan de dierenbescherming. Hoewel ik geen foto maak, geef ik toch wat geld, erop vertrouwend dat het ook inderdaad bij de dierenbescherming terecht komt.

Aangezien het inmiddels half vier is, begin ik langzaam terug te lopen richting de plaats waar we door de bus opgehaald zullen worden. Onderweg passeer ik een ouderwets snoepwinkeltje en ik kan het niet laten om mezelf voor één keer te trakteren op een ijsje. Terwijl ik wacht op de bus, eet ik mijn ijsje heerlijk in het zonnetje op. Ik word meteen aangesproken door een wachtende taxichauffeur, die vertelt dat hij zijn kleinkinderen altijd trakteert op ijs. Ik merk op dat hij dan waarschijnlijk hun favoriete opa is, waarop hij reageert met: “Alleen als ik trakteer!”
Op Broadway zit dit ouderwetse snoepwinkeltje met erg lekker ijs!

Niet lang daarna word ik opgehaald door de bus en vertrekken we richting het hotel. Ons hotel ligt ten noordoosten van het centrum van de stad, in de wijk Music Valley Village. Het blijkt een mooi hotel te zijn met zwembad, dus ik weet al meteen wat ik ga doen! Terwijl een groot deel van de groep zich klaarmaakt voor de avondexcursie trek ik rustig baantjes in het verder lege zwembad en geniet ik lekker buiten van het laatste beetje zon.

Ons hotel ligt in de wijk Music Valley Village

Op aanraden van onze reisleidster ga ik later op de avond kijken bij een restaurant in de buurt van het hotel, de Cracker Barrel. Volgens haar kun je er namelijk erg lekker eten. Ik vind het ook inderdaad een erg leuk restaurant, gezellig ingericht, maar helaas bestaat de menukaart alleen uit vlees- en visgerechten. Wel is de aardbeienlimonade heel erg lekker!
Het Cracker Barrel restaurant

Na het eten ga ik terug naar mijn kamer. Ik verstuur nog even wat mailtjes en foto’s naar het thuisfront en bereid me voor op morgen: dan gaan we naar Memphis en zullen we een bezoek brengen aan Graceland, het huis van Elvis Presley.

Tot morgen!

Lees verder: Dag 14 (Nashville --> Memphis)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten