woensdag 17 juni 2015

Reisverslag Noord-Amerika 2015: dag 18

18 mei 2015: Pensacola à Orlando

Voor vandaag staat de langste rit van de hele reis op het programma: we rijden zo’n 750 kilometer van Pensacola naar Orlando…

We beginnen de dag echter eerst met een ontbijt in het hotel, want dat zit vandaag weer inbegrepen. En het blijkt nog eens een heerlijk en uitgebreid buffet te zijn ook! Er is volop keuze in broodjes, beleg, er is vers fruit, we kunnen eieren nemen, koffie en thee… Iedereen is dan ook meteen in een goed humeur, want zo willen we elke dag wel beginnen!

Na het ontbijt gaan we naar de bus en vertrekken we rond kwart over zeven richting Orlando. We rijden een klein stukje over de Scenic Highway (een snelweg met mooi uitzicht) voor we naar de 10 snelweg gaan. Deze zullen we voorlopig volgen richting Tallahassee, de hoofdstad van Florida.

Weer onderweg...

Terwijl we rijden, krijgen we het nieuws te horen dat we voor de laatste rit overmorgen (Orlando naar Miami Beach) waarschijnlijk een andere chauffeur zullen hebben. Dit heeft te maken met financiële redenen, iets waar iedereen eigenlijk een beetje verbaasd en verontwaardigd over is. Ook onze chauffeur vindt het duidelijk niet leuk: hij is erg stil en vergeet zelfs om muziek te draaien zoals hij normaal gesproken wel elke dag doet.

We blijven ondertussen de 10 snelweg volgen door de staat Florida. Om ongeveer kwart voor tien mogen we de horloges weer verzetten, want dan zijn we terug in de Eastern Time Zone: het is vanaf nu bij ons opnieuw zes uur vroeger dan in Nederland.

Een halfuurtje later maken we onze eerste stop. We mochten hiervoor kiezen tussen de Walmart en een truckstop. De keuze was unaniem: het wordt een truckstop!

Als iedereen iets gegeten en gedronken heeft, vervolgen we onze weg. Onderweg zien we nog steeds af en toe wat heuvels, maar verder is het landschap veel hetzelfde: bomen dicht langs de weg, af en toe onderbroken om ruimte te maken voor reclameborden.

De tweede stop van de dag is de lunchstop. Vandaag is deze bij de Oaks Mall, een winkelcentrum in de stad Gainesville. We krijgen een uur en een kwartier om iets te eten en even rond te kijken. Net zoals veel winkelcentra in de Verenigde Staten heeft de Oaks Mall een ‘food court’: een gedeelte met allemaal verschillende restaurantjes.

Nadat ik gegeten heb, loop ik nog een rondje door het winkelcentrum. Onderweg kom ik een klein treintje tegen, dat rondrijdt om kinderen (en de iets grotere kinderen!) te vermaken.

Het treintje in de Oaks Mall

Ruim op tijd meld ik me weer bij de bus om verder te gaan. Onze reisleidster bevestigt nu dat we de laatste dag inderdaad een andere chauffeur zullen hebben. Eigenlijk is iedereen even stil, want we zijn allemaal erg op onze eigen chauffeur gesteld geraakt.

Om de gedachten even af te leiden, zet onze reisleidster een DVD aan. Het is een grappige film, maar ik kijk ook elke keer naar buiten om te zien hoe ver het nog rijden is. Tegen vier uur wordt het landschap toch iets vlakker en komen we duidelijk meer in de buurt van Orlando. Rond kwart voor vijf komen we dan eindelijk het eerste bord voor Disney World tegen.

Het eerste bord voor Disney World

Nu gaat het snel, of althans: voor mij lijkt het heel snel te gaan, omdat ik dit gebied ken (ik ben eerder in de buurt van Orlando geweest). We rijden onder andere snelwegen door, zien borden richting International Drive – de grote hoofdweg van Orlando – en voor de pretparken. Ook zien we, heel erg in de verte, de achtbanen en het nagebouwde Harry Potter kasteel van de Universal Studios.

Borden richting bekende wegen en pretparken, zoals Universal Studios

We slaan af naar de International Drive, een groot feest der herkenning voor mij. Deze weg heeft links en rechts overal winkels, restaurants, attracties en souvenirpunten. Het is één van de meeste toeristische wegen ter wereld, maar ik vind het altijd leuk om te zien.

International Drive heeft veel van deze 'souveniroutlets': winkels met goedkope souvenirs en mogelijkheden om kaartjes te kopen voor de pretparken.

Ons hotel, International Palms, ligt ook op de International Drive. We worden voor de laatste keer keurig afgezet en nemen dan afscheid van onze chauffeur.

Lang tijd om te treuren is er niet, want we zijn in Orlando! Ik breng snel mijn koffer naar mijn kamer, controleer of de WiFi werkt en ga dan al meteen weer op pad. Ik regel wel eerst dat ik morgenochtend met de shuttlebus mee kan naar Walt Disney World.

Nadat ik de bus geregeld heb, ga ik lopen. Vanaf het hotel is het maar een klein stukje lopen naar het Titanic museum, waar ik een paar jaar geleden geweest ben. Helaas is het al gesloten, dus kan ik alleen de buitenkant bekijken.

Het Titanic museum

Vlakbij het museum is een bushalte voor de Lynx bus, het plaatselijke openbaar vervoer. Ik heb mijn huiswerk goed gedaan en kan vrij gemakkelijk de bus vinden die me naar Downtown Disney kan brengen, het winkelgebied dat bij de Disneyparken hoort. Ik moet bij Sea World, het bekende waterpark, overstappen, waarbij de chauffeur me netjes wijst op de goede halte.

Ongeveer drie kwartier nadat ik ben vertrokken bij het Titanic museum sta ik al in Downtown Disney. Ik haal eerst een heerlijk broodje bij de Earl of Sandwich en geniet in het nog steeds warme avondzonnetje.

Ik ben er: Downtown Disney!

Daarna is het tijd om te winkelen! Naast schrijven en vlechten is mijn hobby Disneypins verzamelen (pins zijn een soort speldjes) en aangezien hier een grote pinwinkel zit, ben ik voorlopig wel zoet!

De pinwinkel

Met een tas vol nieuwe pins verlaat ik de winkel. Ik kom langs een kraampje dat alleen spullen voor linkshandigen verkoopt, bezoek de Disney kerstwinkel en snoepwinkel en loop langs het Rainforest Café, waar een vulkaanuitbarsting nagedaan wordt.

Rainforest Café

Langs Lake Disney, het grote meer in het midden van Downtown Disney, ga ik verder. Ik steek nu over naar het andere gedeelte van het winkelgebied, waar ook nog enkele grote winkels zitten.

Lake Disney

Een van die grote winkels is de Lego-winkel. Het leuke van deze winkel is dat er buiten enkele leuke ‘standbeelden’ staan, die helemaal van Lego gemaakt zijn. Voor de winkel is de draak uit Doornroosje gebouwd, er is een ‘standbeeld’ van Woody en Buzz Lightyear uit Toy Story en dit jaar zijn Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen van Lego gemaakt.

Sneeuwwitje en Dopey van Lego

Uiteraard breng ik ook nog een bezoek aan de World of Disney, de grootste Disney souvenirwinkel. Omdat het inmiddels al aan het schemeren is, besluit ik om daarna terug te gaan richting het hotel.

Zonsondergang in Downtown Disney

Ik moet helaas bijna een halfuur wachten op de bus, waardoor ik uiteindelijk pas rond tien voor half tien terug ben bij het hotel. Het is echter nog warm, wat me doet besluiten nog even snel te gaan zwemmen. Verrassend genoeg ben ik niet de enige met dit idee: het halve zwembad ligt vol!

Vrij snel na het zwemmen ga ik toch slapen, want ik weet dat morgen een lange en vermoeiende dag zal zijn: dan ben ik de hele dag in Walt Disney World, het grote Disneypark!

Tot morgen!

Lees verder: Dag 19 (Orlando)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten