dinsdag 5 januari 2016

Reisverslag Gambia 2015: dag 1

23 december 2015

Na al eerder diverse landen in Europa bezocht te hebben, Noord-Amerika en Curaçao staat er deze keer een heel andere bestemming op het programma: Gambia, een land in Afrika. We zijn uiteraard goed voorbereid: alle vaccinaties hebben we gehaald en gisteren hebben we onze eerste malariapil ingenomen. De reis kan beginnen!

’s Ochtends pakken we de laatste spullen in, waarna we de koffers in de auto laden. Rond half twaalf vertrekken we richting het vliegveld Schiphol Amsterdam. Het is redelijk rustig op de weg, zodat we ruim op tijd aankomen.

Op het vliegveld checken we eerst in bij de balie om onze koffers af te geven. Toen we afgelopen zomer naar Curaçao vlogen, stond de rij voor de balie meters voor de ingang, maar nu is er bijna niemand te zien. We vallen dan ook meteen op als we de rij in willen lopen en worden nogal scherp aangesproken door een stewardess met: “Waar gaat u heen?” Nadat we uitgelegd hebben dat we in willen checken, wijst ze ons een andere rij die we moeten nemen om bij de balie te komen.

Als de koffers afgegeven zijn, zoeken we een restaurantje om te lunchen. We worden snel geholpen en het eten smaakt heerlijk. Het afrekenen is wat lastiger, omdat er een pinstoring blijkt te zijn bij alle horecagelegenheden op Schiphol. We wachten en wachten, worden al wat zenuwachtig vanwege het tijdstip, maar kunnen uiteindelijk dan toch contant afrekenen.

Snel verlaten we het restaurant en lopen we naar de handbagagecontrole. Dit gaat gelukkig vlot. Zonder problemen kunnen we de vertrekhal inlopen. Nu is het nog even wachten voor we aan boord kunnen. We kopen nog een flesje drinken voor aan boord (die we vanwege de pinstoring ook contant moeten betalen) en gaan dan richting onze gate.

Bij de gate blijkt nog een vliegtuig van een Turkse vliegmaatschappij te staan. Deze had al weg moeten zijn, maar er is blijkbaar wat vertraging. Terwijl we wachten, kijken we naar de vele enorme KLM toestellen die bij de andere gates staan. Als ons vliegtuig er eindelijk aan komt, schieten we bijna hardop in de lach: vergeleken bij die reusachtige KLM vliegtuigen is onze Boeing 737 echt heel klein!

Onze kleine Boeing 737

De bedoeling was dat er rond half drie begonnen zou worden met boarden, maar door de vertraging wordt dit pas na drie uur. Eerst mogen natuurlijk de mensen met een zitplaats op de achterste rijen, daarna zijn wij aan de beurt.

Ondanks de vertraging zit iedereen op tijd om te vertrekken. We moeten echter opnieuw wachten, omdat het op dit moment op de startbaan te druk is voor ons. Pas rond vijf voor vier zet het vliegtuig zich in beweging (de geplande vertrektijd was iets over half vier). We taxiën over Schiphol langs de D-pier naar de startbaan en mogen dan als eerste vertrekken. We zijn eindelijk onderweg!

Klaar voor vertrek!

Via Rotterdam en Zeeland vliegen we richting België en Frankrijk. De route gaat verder over Spanje, langs Portugal en uiteindelijk naar Marokko. Nadat we de Westelijke Sahara overgestoken zijn, komen we in de buurt van Dakar, de hoofdstad van Senegal, waar we een tussenlanding hebben.

Het vliegtuig komt keurig op tijd aan en is zelfs een halfuur te vroeg. Wij mogen aan boord blijven wachten, terwijl de mensen met eindbestemming Dakar uitstappen en het vliegtuig bijgetankt wordt. Daarna komen er nieuwe mensen aan boord: het vliegtuig gaat namelijk na Gambia terug naar Amsterdam met een andere bemanning.

Uitzicht op Dakar vanuit de lucht

Rond kwart over tien vertrekken we vanaf het vliegveld van Dakar naar Gambia. Het is een klein halfuur vliegen naar Banjul, de internationale luchthaven van Gambia. De landing hier is een stuk minder goed dan op Dakar: het is een flinke klap en daarna is er zelfs nog iets wat lijkt op een klein sprongetje. Na flink geremd te hebben, zijn we dan toch eindelijk veilig in Gambia!

We kunnen vlot van boord en worden met een bus naar de aankomsthal gebracht. Bij binnenkomst wordt er met een apparaatje met een rood lampje naar ons geschenen. Lang is ons onduidelijk waarom, maar later horen we dat dit een controle voor Ebola is. Heb je koorts, dan word je apart genomen.

Wij mogen gelukkig doorlopen naar de paspoortcontrole. Daarna is het wachten op de koffers. Deze zijn er vrij snel, zodat we door kunnen naar de echte aankomsthal. Na nog een controle zien we onze reisleider, die ons vertelt dat we naar bus 2 mogen lopen.

Zodra we buiten zijn, merken we het verschil in temperatuur. Het is hier een stuk beter dan in Nederland! Op ons gemak lopen we naar bus 2, wat een klein busje blijkt te zijn. De koffers worden op het dak van het busje gehesen door een man die via het raam omhoog klimt. Hij verwacht daarvoor meteen een fooi, maar aangezien we nog geen Gambiaans geld hebben, kunnen we hem alleen euromunten geven. Hier is hij niet tevreden mee, want munten hebben voor de mensen hier geen enkele waarde.

Niet lang daarna vertrekt het busje richting de hotels. De weg is op zich goed geasfalteerd en rijdt prima. Langs de weg zien we veel zand en dorre struiken. Ook zien we autowrakken en auto’s die zo onder het zand zitten dat je bijna niet meer ziet dat het een auto is. Er zijn nog verrassend veel mensen op straat en ook kraampjes langs de weg, waar onder andere grote watermeloenen verkocht worden, zijn nog bemand. We zien zwerfhonden lopen, een paar grote, mooie huizen, maar ook veel vervallen gebouwen.

Na een rit van ongeveer twintig minuten zijn we bij het eerste hotel. Vervolgens is het nog een klein kwartiertje naar hotel 2 en daarna zijn we bij ons hotel: het Baobab Holiday Resort. Het is een klein hotel met zo’n veertig kamers in kleine gebouwtjes rondom het zwembad. De receptie bevindt zich vooraan en is dag en nacht geopend. We worden vlot geholpen en krijgen de sleutel van kamer 212. Nadat we de airco gereserveerd hebben (die apart betaald moet worden), worden we naar onze kamer gebracht. Het is geen grote kamer uiteraard, maar hij is netjes en we hebben een eigen badkamer.

Als we een klein beetje uitgepakt hebben en de klamboe opgehangen hebben, lopen we nog even naar het restaurant van het hotel voor een drankje. We blijven niet lang zitten, aangezien het inmiddels heel ver na middernacht is.

Nog één drankje bij het hotel en dan naar bed!

Welterusten en tot morgen!