vrijdag 15 januari 2016

Reisverslag Gambia 2015: dag 5 - deel 2

We laten de neushoorn achter ons, die samen met een groep zwijntjes rustig verder loopt door het park, en vervolgen onze weg.

Dag, meneer de Neushoorn!

Iets verderop op een open plek zien we een aantal aapjes zitten. Het is lastig om een foto van ze te maken, want ze zijn erg schuw en springen weg zodra er iets te dicht in hun buurt komt.

Een van de schuwe aapjes blijft iets langer zitten

We rijden verder over de hobbelige zandweggetjes, waarbij we uit moeten kijken dat de takken van de struiken langs de weg ons niet raken. Tussen de struiken zien we regelmatig grote termietenheuvels.

Drie termietenheuvels vlakbij elkaar

Iedereen kijkt intussen om zich heen. Is er nog een dier te zien? Het blijft een tijdje rustig, maar uiteindelijk hebben we geluk: we zien giraffen in de verte! De chauffeur stuurt de truck tussen alle struiken en bomen door om dichter bij de giraffen in de buurt te komen. De dieren trekken zich hier niets van aan: ze blijven rustig dooreten van de blaadjes van de bomen en kijken op hun gemak om zich heen.

Een van de giraffen

De groep giraffen bestaat uit een aantal volwassen dieren en een paar kleintjes. Een van de kleintjes is elf maanden, een ander is pas vier maanden oud. Voor de zekerheid blijven ze dichtbij mama in de buurt!

Twee kleintjes dichtbij mama

Na heel veel foto’s gemaakt te hebben, rijden we weer terug naar het zandweggetje om onze rit door het park te vervolgen. Terwijl wij omrijden, kiezen de giraffen de kortste weg en komen we ze verderop nogmaals tegen.

Nogmaals de giraffen

De rest van de rit verloopt rustig. We zien wat mooie vogels vliegen, maar die laten zich niet fotograferen: daar zijn ze te snel voor. Wel kunnen we nog wat zebrafoto’s maken, want vlak voor de uitgang van het park komen we er nog twee tegen.

Een van de twee zebra's

Eentje staat er langs de weg, de ander heeft zich in de struiken verstopt en lijkt wat schuwer. Als we te lang stil blijven staan, gaat hij/zij er dan ook vandoor, gevolgd door de ander.

De verstopte zebra

We laten het natuurgedeelte van het park achter ons en keren met de truck terug naar het restaurant. Iedereen is nog vol van de safari van net, wat een geluk dat we zo veel dieren gezien hebben! Met moeite keren we met onze gedachten terug naar het restaurant, waar ons gevraagd wordt wat we willen drinken. Daarna is het wachten op de pizza’s, die afgebakken worden in de steenoven achter de balie.

Ik heb het geluk dat mijn vegetarische pizza als eerste klaar is. Het is op zich geen heel bijzondere pizza (kaas, tomatensaus en een paar stukjes champignon en olijf), maar hij smaakt uitstekend! De Fanta die ik erbij krijg, smaakt minder goed: ik heb het idee dat ze iets zijn uitgeschoten met chemische smaakstoffen…

We krijgen ruim de tijd om te lunchen, nog even rond te kijken en om nog één keer gebruik te maken van de schone, fatsoenlijke toiletten voor we de bus weer in moeten. Tijd om aan de terugreis te beginnen!

Nog één keer rondkijken...

Precies om twee uur rijden we weg bij het park. Het is ongeveer een kwartiertje rijden naar de grensovergang. Daar parkeert de chauffeur de bus en gaat de gids weer met onze paspoorten naar het grensgebouw. De chauffeur jaagt eerst nog wat verkopers weg bij het busje voor hij de gids naar binnen volgt.

Wachten bij de grensovergang

De verkopers wachten even tot hij uit het zicht verdwenen is voor ze terugkomen naar het busje. Een van de meisjes spreekt een Zweedse man uit ons gezelschap aan: hij had vanochtend beloofd dat hij bananen van haar zou kopen als we terug zouden komen bij de grens. Nu is hij echter niet van plan iets te kopen. Het meisje blijft aandringen, waarop de man het gordijntje voor het raampje van de bus dichttrekt. Hier trekt het meisje zich weinig van aan: ze loopt gewoon naar de andere kant van de bus. De man is echter ineens erg geïnteresseerd in alles aan zijn linkerkant en weigert het meisje aan te kijken.

Uiteindelijk geeft het meisje het maar op. Een paar andere verkopers proberen het nog, maar het valt ons op dat het rustiger is dan vanochtend. Dit kan ook te maken hebben met het tijdstip: toen we stopten bij de grens, werd er net opgeroepen om te komen bidden. We hebben dan ook verschillende mannen gezien die hun voeten en handen wasten en nu zien we een hele groep binnen in een gebouw staan dat op een moskee lijkt. Een vrouw bidt buiten voor het gebouw, omdat het volgens het geloof niet toe is gestaan dat vrouwen en mannen bidden in dezelfde ruimte.

Misschien mede doordat het tijd is om te bidden, verloopt de grenspassage vlot: na nog geen kwartier kunnen we verder rijden. Het gaat onderweg ook vlot, waardoor we na slechts een halfuur al bij de haven van Barra zijn.

De haven van Barra

Hier begint de chaos opnieuw. Het busje wordt geparkeerd, waarna we ons een weg moeten banen door mensen, dieren en auto’s. Wel zien we in de verte de veerboot al aankomen. We zullen dus niet zo lang hoeven te wachten als vanochtend. De gids koopt snel de kaartjes en laat ze bij de ingang zien. Terwijl we even moeten wachten, lijkt een straatschoffie achter me instructie te krijgen van een man. Ik stop snel mijn telefoon vanuit mijn broekzak in mijn rugzak, want het lijkt erop dat het kind een zakkenrollertje is!

Voor het kind iemand anders heeft kunnen beroven, mogen we doorlopen richting de boot. We moeten nog wel even wachten tussen de auto’s die in de rij staan om straks aan boord te gaan, wat ons gelegenheid geeft nog even van het toilet gebruik te maken. Voor de mensen die de toiletten langs de Franse snelweg kennen met de gaten in de grond: die zijn brandschoon vergeleken met deze toiletten!

Rond kwart over drie mogen we aan boord. We zoeken weer een plekje op het bovendek en kijken toe hoe de boot geladen wordt. Hierbij wordt er flink gepuzzeld met de auto’s. Die auto een centimeter naar links, die een centimeter naar rechts… Ja, dan kan daar nog een auto tussen!

Even puzzelen...

De boot wordt steeds voller en voller, maar er blijven goederen aan boord gebracht worden. De laatste auto lukt helaas niet meer, hoe er ook gepuzzeld wordt. Dan mogen de lokale passagiers aan boord. Weer rennend alsof hun leven ervan afhangt, stormen ze op de boot af. Ik overdrijf niet als ik zeg dat er misschien wel duizend man aan boord is uiteindelijk.

Kan er nog eentje bij aan boord?

Op de boot trekt niemand zich ook iets van de rest aan. Een vrouw gaat op haar gemak borstvoeding geven, een andere vrouw verschoont op het dek de luier van haar baby. Ondertussen lopen de verkopers weer rond met bananen, noten en nephorloges. Door de drukte is het echter lastig verkopen, waarop ze samen een plekje onder de trap zoeken en gezellig samen wat bananen en noten eten.

Na ongeveer een halfuur varen, zijn we bij de haven van Banjul. Vanzelfsprekend duurt het even voor we van boord kunnen. We kunnen gelukkig wel snel doorlopen naar de bus, die net buiten de haven staat te wachten. Het valt ons op dat de haven beveiligd wordt door hoge muren met prikkeldraad erop. We zien nu ook dat, hoewel er in Banjul duidelijk armoede is, de armoede in Barra veel erger is.

Een straat in Banjul

De armoedige straten van Banjul worden af en toe afgewisseld met mooie gebouwen, zoals het gerechtsgebouw, en monumenten voor de president van het land. Deze overheidsgebouwen en monumenten zijn goed onderhouden en zien er prachtig verzorgd uit.

Arch 22, een monument voor de president

Via Kotu en Kololi rijden we terug langs de hotels om iedereen terug te brengen. Onderweg geeft onze gids ons nog uitleg over de bijnaam van Gambia, de ‘Smiling Coast of Africa’ (de lachende kust van Afrika). Als je naar de wereldkaart kijkt, lijkt West-Afrika op een gezicht. De rivier de Gambia en het land eromheen stellen de lachende mond van het gezicht voor, vandaar de Smiling Coast of Africa. Ook vertelt hij dat Kerstmis hier Christmus genoemd wordt (in plaats van Christmas) vanwege de moslims die ook Kerstmis vieren: moslims zijn in het Engels muslims, vandaar Christmus.

Met deze informatie probeert onze gids blijkbaar zijn fooi nog iets op te krikken, zich misschien realiserend dat hij niet de beste gids geweest is vandaag. Het verbaast ons dan ook niet dat veel mensen uitstappen zonder iets te geven. Uit beleefdheid geven wij nog een klein bedrag als we bij ons hotel zijn, al gunnen we het grootste gedeelte van het geld aan de chauffeur, die prima gereden heeft.

We lopen eerst naar onze kamer, waar we doodmoe op ons bed neerploffen. We rusten even uit voor we gaan douchen, hopend dat we nu wel water hebben. Gelukkig is dat het geval en kunnen we ons heerlijk opfrissen.

Rond zeven uur gaan we naar het restaurant voor een drankje en het avondeten. De live muziek van vanavond bestaat uit een groep Afrikaanse danseressen en muzikanten, die op traditionele wijze muziek maken en erbij dansen.

Na het eten blijven we nog even op het terras zitten, maar erg lang houden we het niet vol. Het is een bijzondere, indrukwekkende dag geweest met veel ervaringen die we niet snel zullen vergeten. Nu is het echter hoog tijd om te gaan slapen en bij te komen!