donderdag 21 januari 2016

Reisverslag Gambia 2015: dag 7

29 december 2015

Zoals gewoonlijk zijn we weer vroeg wakker door de oproep van de moskee. Deze keer helpen onze buren ook mee om ons vroeg wakker te maken, want die zijn erg luidruchtig aan het praten met elkaar en hebben duidelijk niet door hoe gehorig het is.

We proberen nog even te blijven liggen en staan uiteindelijk rond acht uur op om te ontbijten. Terwijl we op het terras zitten, rijdt er een vrachtauto over de weg die een enorme stofwolk veroorzaakt. Dat is het nadeel van zoveel zand langs de weg!

Na het ontbijt lopen we via de receptie om te kijken hoe laat we morgenavond opgehaald worden. We kunnen het rustig aan doen: pas om tien over half negen zal de bus ons oppikken om naar het vliegveld te gaan.

Nu willen we echter nog niet aan naar huis gaan denken! We gaan terug naar onze kamer, frissen ons even op en genieten dan van het zonnetje op het balkon. Rond half twaalf gaan we naar beneden om nog een kwartiertje bij het zwembad te zitten. Zwemmen kunnen we nu niet, want om twaalf uur worden we (als het goed is!) opgehaald door een taxichauffeur die ons naar de krokodillenpoel zal brengen.

Tijdens het wachten maken we een praatje met wat andere mensen die in het hotel verblijven. Tegen twaalf uur lopen we naar de voorkant van het hotel en precies volgens afspraak staat onze taxichauffeur daar.

We vertrekken richting de krokodillenpoel, die bij het plaatsje Bakau ligt. De weg die we volgen, is het eerste gedeelte gelijk aan de route van eergisteren naar Banjul. Na ongeveer twintig minuten gaan we een andere weg op en komen we langs het nationale voetbalstadion van Gambia.

Het voetbalstadion van Gambia

Onze chauffeur vraagt ons dan of we het vervelend vinden als hij even langs een winkel rijdt om een cheque af te geven. Omdat we geen haast hebben, geven we aan dat we dit geen probleem vinden. De chauffeur slaat af, parkeert de auto bij een winkel en stapt uit met de cheque. Zodra hij weg is, komt er meteen een vrouw naar ons toe met de verkoopslogan “Nice bananas”. Ze dringt echter niet erg aan en geeft het snel op als we met elkaar gaan praten.

Binnen een paar minuten is onze chauffeur terug en vervolgen we onze weg naar Bakau. De Gambiaanse snelweg laten we nu achter ons. Tussen vervallen huizen en over armoedige straten rijden we door. Onze chauffeur vertelt ons dat de krokodillenpoel officieel in het plaatsje Kachikally ligt, dat aan Bakau grenst. Qua armoede is het precies zo erg als Bakau en net als we ons af beginnen te vragen of het wel allemaal goed gaat, zijn we bij de ingang van de krokodillenpoel.

De ingang van de krokodillenpoel

Aan onze chauffeur vragen we of we nu de helft van het afgesproken bedrag moeten betalen. Hier wil hij echter niets van weten, we hoeven pas te betalen als we terug bij het hotel zijn. Hij gaat ons ook voor naar de ingang en bestelt twee kaartjes voor ons. Vervolgens loopt hij met ons het museum in dat bij de krokodillenpoel hoort.

In het museum geeft hij ons meer informatie over wat we zien, zoals het traditionele masker dat gedragen wordt bij bijvoorbeeld trouwerijen en naamceremonies. In Gambia is het namelijk de gewoonte dat de naam van moslimsbaby’s pas op de achtste dag na de geboorte bekend wordt gemaakt. Dit gebeurt tijdens een feestelijke bijeenkomst met familie en vrienden van de ouders van het kind.

Traditioneel Gambiaans masker

Naast informatie over tradities in Gambia zien we in het museum ook verschillende muziekinstrumenten. Sommige instrumenten worden echt gebruikt om muziek te maken, andere instrumenten zijn meer bedoeld om boodschappen mee door te geven.

Boodschappen doorgeven met een trommel

Een ander gedeelte van het museum gaat over de geschiedenis van Gambia tijdens de Tweede Wereldoorlog. Er hangen foto’s van soldaten en er wordt uitgelegd welke rol zij gespeeld hebben in de oorlog.

Soldaten tijdens de Tweede Wereldoorlog

De vierde en laatste ruimte van het museum gaat over Gambia als Engelse kolonie en heeft foto’s van een bezoek van de Engelse koningin aan het land. Ook zijn er foto’s te zien die de geschiedenis vertellen van de krokodillenpoel.

Foto's van het bezoek van de Engelse koningin

Onze chauffeur neemt ons vervolgens mee naar buiten. Achter het museum is een soort bos met aparte en hoge bomen. De hoogste boom van het bos is speciaal: daar worden traditioneel moslimjongetjes besneden.

De hoogste boom van het bos

Iets verderop is een hek waarvan een gedeelte ontbreekt. Zo kunnen we kijken op het landbouwgebied. Door de droogte groeien de gewassen niet hard, maar er zijn toch vrouwen hard aan het werk op het land.

Landbouwgrond

We lopen verder door het bos langs het hek en kijken af en toe naar de droge landbouwgrond. Dan ineens, als we ons omdraaien, blijkt dat we al vlakbij de krokodillen staan. Onze chauffeur brengt ons naar de gidsen van de poel, die ons mee zullen nemen naar de dieren.

Ineens al vlakbij de krokodillen

Nog een beetje voorzichtig komen we dichterbij. Is het echt wel veilig om zo dichtbij zulke gevaarlijke dieren te zijn? Wanneer er eentje beweegt, krijgen we het dan ook even benauwd, maar het beest zoekt alleen maar wat zon op.

Gaat het wel goed?

Wat meer gerustgesteld komen we nog dichterbij. We durven de dieren nu aan te raken en poseren uitgebreid voor de ene na de andere foto.

Even poseren!

Onze gids neemt ons vervolgens mee naar de zijkant van de poel en vertelt ons waarom het gebied als heilig wordt gezien door de lokale bevolking, met name vrouwen. Als een vrouw namelijk niet zwanger kan worden, komt ze naar de poel en wast ze zich met het water eruit. Hierdoor zou ze vruchtbaarder worden. Gezien de toestand van het water zetten wij onze vraagtekens erbij…

Van dit water zouden vrouwen vruchtbaarder worden...

Iets verderop langs de poel zien we nog meer krokodillen. Deze mogen we van onze gids niet aanraken: het zijn vrouwtjes die of eieren hebben gelegd of kleintjes hebben en daarom agressief kunnen zijn.

Kom niet te dicht bij mama in de buurt!

We maken nog wat foto’s en lopen dan een stukje terug, waarbij we wat kleine krodilletjes zien en ook een varaan.

Een varaan vlakbij de poel

Terug bij de krokodillen vooraan krijgen we de opdracht de beesten een pootje te geven. Nu we weten dat ze niets doen, durven we dit wel! We hebben namelijk al door dat de dieren erg lui zijn. Dit komt omdat ze volgepropt worden met eten. In het wild eten ze eigenlijk maar één keer per week en nu krijgen ze én ’s ochtends én ’s avonds een aantal kilo voedsel.

Geef pootje!

Onze gids vraagt ons vervolgens of we misschien een kleine donatie willen doen, zodat ze eten kunnen blijven kopen voor de krokodillen. Dit vinden we geen probleem. We geven hem wat geld en lopen dan – langs de krokodillen – terug naar de ingang.

Langs de krokodillen naar de ingang

Bij de ingang is nog een souvenirwinkeltje en een schilder nodigt ons uit om zijn schilderijen te bekijken. Dan stappen we weer in de taxi om terug te rijden door de armoedige straten van Kachikally en Bakau.

De straat voor de krokodillenpoel

Zonder problemen komen we terug bij het hotel. We bedanken onze chauffeur uitgebreid, betalen hem de afgesproken prijs voor de rit en geven hem uiteraard nog een fooi. Dan lopen we naar onze kamer, pakken onze strandspullen en gaan dan zo snel mogelijk naar het strand. De temperatuur is namelijk flink opgelopen.

Op het strand duiken we gauw het water in van de Atlantische Oceaan. Er zijn flinke golven, maar de stroming is gelukkig minder sterk vandaag. We vermaken ons dan ook prima in het koele water, want nu de zon voluit schijnt, is het op het strand bijna niet om uit te houden.

Hoge golven, maar toch heerlijk afkoelen

Aan het einde van de middag gaan we terug naar het hotel. We frissen ons op en lopen dan naar het restaurant 2Rays, waar we eerder ook gegeten hebben. De man van het restaurant herkent ons en vindt het hartstikke leuk dat we teruggekomen zijn.

Tijdens het eten – dat opnieuw heerlijk smaakt – zien we dat er een groep voorbij loopt met een gemaskerde man voorop. Ze lopen midden op de weg, zodat het verkeer langzamer moet gaan rijden en de kinderen die de man volgen om geld kunnen vragen. Ze blijven ook stilstaan voor het restaurant, maar komen niet het terras op.

De gemaskerde man van de stoet

Na het eten praten we nog even met de ober van het restaurant voor we teruglopen naar het hotel. Omdat het nog redelijk licht is, blijven we even zitten op de ligstoelen bij het zwembad. Morgen is alweer onze laatste dag in Gambia, de vakantie is echt voorbij gevlogen! We vinden het echter ook wel weer leuk om naar huis te gaan en thuis Oud en Nieuw te kunnen vieren. De temperatuur zullen we alleen wel gaan missen…