zaterdag 13 augustus 2016

Reisverslag Noord-Amerika 2016: dag 1

Zondag 10 juli 2016: Amsterdam --> Los Angeles

Na maandenlang afgeteld te hebben, begint vandaag dan eindelijk onze vakantie naar het westen van de Verenigde Staten. Omdat we al om tien voor tien ’s ochtends vliegen en je bij een vlucht naar Amerika drie uur van te voren op Schiphol aanwezig moet zijn, is het wel vroeg opstaan!

Iets over half zes vertrekken we richting de luchthaven. Onderweg hebben we geen last van files of werkzaamheden, waardoor we keurig op tijd aankomen. We lopen door naar vertrekhal 2 en mogen ons melden bij check-in balie 13. Gisteren hebben we al online ingecheckt, dus het is alleen een kwestie van de koffers afgeven. De zelf-incheckservice werkt echter niet voor de koffer van mijn vriend en mij, wat betekent dat we naar de servicedesk mogen. Gelukkig valt de wachttijd mee en kunnen onze koffers ook ingecheckt worden.

We lopen door naar boven om door de controle te gaan. Hoewel er lange wachttijden voorspeld zijn, hebben wij het voordeel dat het nog vroeg is. Zonder problemen gaan we door de controle en dan staan we al in de vertrekhal. Vanaf nu is het wachten tot we aan boord kunnen gaan, wat volgens onze boarding pass om vijf over negen zal zijn.

De vlucht staat goed op het bord: 09.50 naar Los Angeles met vlucht KL0601

Op ons gemak kijken we rond in de vertrekhal en drinken en eten we even iets voor we iets voor negenen richting gate E24 gaan. Het is nog een klein stukje lopen, want we vertrekken vanaf de achterste gate op de E-pier. Ons vliegtuig staat er al en aan de wachtende mensen te zien, zal het goed vol zitten.

Het vliegtuig staat al klaar

We wachten en wachten bij de gate, maar we kunnen nog niet aan boord. Er wordt ons verteld dat het vliegtuig te laat binnen is gekomen, waardoor de schoonmaak en catering nog niet klaar is. Pas om tien over half tien (tien minuten voor het vliegtuig zou moeten vertrekken) mogen de eerste mensen gaan boarden. Hierna gaat het wel vlot: om tien voor tien zijn wij aan de beurt en om half elf verlaten we Schiphol voor een vlucht van 9473 kilometer naar Los Angeles.

De vlucht zelf verloopt rustig. We krijgen regelmatig iets te eten en te drinken, we kijken wat films en volgen de route van het vliegtuig. Via Haarlem verlaten we Nederland, waarna we koers zetten richting het noorden om over Groenland en het noorden van Canada te vliegen alvorens we via de staat Idaho de Verenigde Staten binnenkomen. Iets over twaalven (plaatselijke tijd) landen we vervolgens op Los Angeles International Airport - LAX.

Het vliegtuig taxiet naar de gate en als we naar buiten mogen, wacht ons de controle. Van de ene rij gaan we de andere rij in, nog even wachten en dan zijn we eindelijk bij de douane. Dit gaat vlot, net als de koffers: als we bij de bagageband komen, liggen ze al klaar voor ons. We nemen ze mee de aankomsthal in en gaan op zoek naar het autoverhuurbedrijf. Wat dat hier betekent? Heel veel chaos en stress! Op LAX rijden namelijk bussen naar de verschillende verhuurbedrijven, maar dit staat slecht aangegeven en er zijn geen duidelijke rijen. Met heel veel moeite, geduw en gestruikel weten we uiteindelijk in een bus naar ons autoverhuurbedrijf te komen.

Ook daar gaat het niet allemaal vlot: de selfservice werkt niet, dus moeten we de rij in en wachten. Vervolgens beweert de dame achter de balie dat de auto die we van tevoren besproken hebben absoluut niet geschikt is voor de reis die we gaan maken: volgens haar moeten we een andere auto hebben… en daarvoor zo’n honderd dollar per dag meer betalen. Na veel geruzie krijgen we dan toch de auto die we aangevraagd hebben en kunnen we naar buiten om er eentje uit te zoeken. Het wordt een Dodge Grand Caravan met 1701 mijl op de teller.

Onze auto de komende drie weken

We stellen het navigatiesysteem in en vertrekken richting Anaheim, waar ons eerste hotel is. Via de I105 en de 605 bereiken we de California 91 East en rijden we vlot door. In de verte kunnen we nog de bekende gebouwen zien van Downtown Los Angeles, maar dan wordt het meer palmbomen en bergen.

De rit naar Anaheim verloopt zonder problemen en na een gezellige, snelle incheck zijn we op onze kamer. We komen even een paar minuten bij van de lange reis tot nu toe voor we weer in de auto stappen om boodschappen te doen. Die doen we natuurlijk bij de Walmart, de enorme supermarkt van de Verenigde Staten. Ter vergelijking: neem een klein winkelcentrum in Nederland in gedachten en je hebt ongeveer de grootte van de Walmart. Je hebt bijvoorbeeld een heel pad met alleen maar colaflessen en de koeling met melk beslaat zeker tien meter.

Boodschappen doen bij de Walmart

Nadat we boodschappen gedaan hebben, gaan we terug naar ons hotel. Inmiddels is het bijna etenstijd, dus lopen we richting Downtown Disney. Ons hotel zit namelijk op loopafstand van de Disneyparken van Los Angeles, die dit jaar 60 jaar bestaan. Vanaf de straat voor het hotel kunnen we de bekende Tower of Terror al zien en ook de monorail die van de parken naar de Disneyhotels rijdt.

De Tower of Terror attractie van California Adventure

We lopen tussen de ingang van California Adventure (te vergelijken met de Walt Disney Studios in Parijs) en Disneyland zelf door naar Downtown Disney, het winkelgebied van de parken. Uiteraard is er weer even controle, maar dan kunnen we de winkels in. Natuurlijk ga ik op zoek naar pins: de verzamelbare speldjes waar ik thuis al een hele collectie van heb.

Op naar Downtown Disney!

Omdat we toch wel trek krijgen, eten we bij een tacorestaurant een heerlijke burrito. Hier knappen we echt van op na die lange vliegreis en lange dag! Met volle maag lopen we nog verder door en bekijken we onder andere de Legowinkel, waar enkele scènes uit Disneyfilms zijn nagebouwd met legoblokjes.

Belle en het Beest van lego

Hierna begint de vermoeidheid het toch wel te winnen en lopen we terug naar ons hotel. Daar proberen we nog wel even op blijven om zo snel mogelijk te wennen aan het tijdsverschil. Om half negen lukt het echter niet meer om de ogen open te houden en zoeken we ons bedje op.

Morgen volgt onze eerste echte reisdag in de VS, dan gaan we naar Palm Springs.

Lees verder: Dag 2 (Los Angeles --> Palm Springs)