woensdag 28 september 2016

Reisverslag Noord-Amerika 2016: dag 20

Vrijdag 29 juli 2016: San Francisco --> San Simeon

Na de rustdag van gisteren staat er vandaag weer een flinke rit op het programma. We rijden langs de kust van San Francisco naar San Simeon, in totaal ruim tweehonderd mijl met een verwachte reistijd van meer dan vier uur.

Zoals gewoonlijk staan we vroeg op. Na het ochtendritueel van douchen, aankleden en inpakken lopen we naar een klein restaurantje iets verderop in de straat voor het ontbijt. Het smaakt allemaal prima en met volle maag keren we terug om de auto in te laden.

Tegen half tien vertrekken we bij het hotel. De bedoeling is dat we San Francisco verlaten en richting de snelweg gaan. Dit blijkt even lastig, want er zijn veel éénrichtingsstraten waar ons navigatiesysteem geen rekening mee houdt. Gelukkig kunnen we ergens keren en dan zijn we binnen een paar minuten de stad uit.

We rijden ongeveer een uur voor we onze eerste stop maken. Vervolgens gaan we verder richting het plaatsje Monterey, waar we tanken en wat broodjes kopen om straks als lunch op te eten.

Vanaf het plaatsje Monterey rijden we naar het begin van de bekende 17 mile drive, een route van ongeveer 17 mijl langs de kust. Het is een route waarvoor je moet betalen, al is het geen nationaal park. Wel krijg je een boekje met informatie over de route en stoppunten.

Onze eerste stop maken wij bij punt 9, waar we al goed de oceaan kunnen zien. Als we uitstappen voor foto’s merken we dat het erg fris is, want er staat veel wind en het is mistig.

Uitzicht op de oceaan

We trotseren de frisheid en eten bij een picknickbankje onze broodjes op, terwijl we uitkijken over de oceaan. In de verte kunnen we al de rots zien met vogels en zeeleeuwen.

In de verte ligt de rots met zeeleeuwen en vogels

Als we uitgegeten zijn, gaan we met de auto naar punt 10. Hier kunnen we de rots nog beter zien. Allerlei vogels gebruiken de rots als thuisbasis, net als zeeleeuwen en enkele zeehonden.

De rots met vogels en zeeleeuwen van dichtbij

Behalve vogels en zeeleeuwen zien we op en rondom het strand nog meer dieren, zoals eekhoorns en pelikanen.

Een pelikaan bij het water

We rijden weer verder langs de kust met aan de ene kant de oceaan en aan de andere kant het Del Monte Forest, dat er door de mist erg mysterieus uitziet.

Het mysterieuze Del Monte Forest

Onze laatste stop langs de 17 mile drive maken we bij de beroemde Lone Cypress: een eenzame cipresboom op een rots. De boom staat er al jaren, maar niemand weet hoe hij daar in zijn eentje is gekomen (al lijkt hij op de foto niet echt eenzaam…).

De Lone Cypress

Vanaf de Lone Cypress rijden we door naar het eindpunt: het schattige plaatsje Carmel, waar Clint Eastwood burgemeester van is geweest. Aan het einde van het dorpje stoppen we nog heel even bij een General Store met Engelse telefooncellen.

Carmel

Na deze stop hebben we nog een flink eind af te leggen richting San Simeon. We rijden over de Big Sur 1 snelweg, de bekendste route langs de kust. Onderweg worden we getrakteerd op een hoge brug, mist en heel veel haarspeldbochten. Erg fijn rijden is het niet, ook door toeristen die midden in een bocht gaan stilstaan om foto’s te maken…

Op een klein stukje voor San Simeon wordt de weg eindelijk iets rechter. We zien op het strand nog enorme ‘elephant seals’ (heel grote zeeleeuwen) liggen, maar ons hotel ligt helaas te ver weg om terug te kunnen lopen voor foto’s. Wel kunnen we foto’s maken van een oceaan iets minder in de mist, want het weer is aardig opgeklaard.

Uitzicht bij het hotel

Vanwege het weer genieten we lekker even van het zonnetje op het dakterras van het hotel voor we de weg oversteken en een restaurant opzoeken voor het avondeten. Na een heerlijke maaltijd lopen we nog even langs het strand. Voor zwemmen is het helaas te koud, maar we durven wel met onze handen en voeten in het water.

Even poseren bij de oceaan

Terug bij het hotel proberen het water van het zwembad, maar dat blijkt al net zo koud als de oceaan. We gaan dan ook vrij snel terug naar de kamer, waar we nog even buiten zitten en de route bepalen voor morgen, onze laatste reisdag. We willen heel graag nog naar Hollywood voor we naar ons laatste hotel in Los Angeles gaan.

Lees verder: Dag 21 (San Simeon --> Los Angeles)