vrijdag 30 september 2016

Reisverslag Noord-Amerika 2016: dag 21

Zaterdag 30 juli 2016: San Simeon --> Los Angeles

De laatste reisdag van de vakantie! We gaan van San Simeon terug naar Los Angeles, een rit van meer dan 230 mijl, oftewel weer zo’n vier uur rijden.

Na een onrustige nacht, vooral door een zeer smal bed, staan we rond kwart over zes op. Het douchehokje is al net zo klein als het bed, waardoor het niet echt aangenaam douchen is. De grote tuin achter onze kamer, waar we de zon mooi op kunnen zien komen, maakt gelukkig weer iets goed.

Tegen half acht lopen we naar het restaurant naast het hotel voor het ontbijt. Bij de receptie van ons hotel hadden we namelijk een mooie aanbieding gezien, maar uiteraard blijkt deze nog heel veel kleine lettertjes te hebben. Waar het op neer komt? We zijn natuurlijk duurder uit dan verwacht, maar het eten is op zich prima.

Iets over half negen beginnen we aan de laatste lange rit van onze vakantie. Het eerste stuk rijden we nog langs de kust met veel mist, maar daarna klaart het op en zien we de zon weer wat meer.

In een klein dorpje stoppen we even om te tanken. Tot onze verbazing zien we een Rabobank vlakbij het tankstation, iets dat je niet snel verwacht in zo’n klein dorpje!

Een Nederlandse bank in een piepklein Amerikaans dorpje

Ook is er een museumpje tegenover het tankstation met een ouderwetse postkoets ervoor. Het museum gaat namelijk over de geschiedenis van de streek, inclusief de koetsen die er vroeger reden.

De oude postkoets

Vanaf het dorpje rijden we door richting Los Angeles. Het wordt steeds drukker op de weg en in de buurt van de plaats Ventura komen we echt in de file. Gelukkig weet ons navigatiesysteem een andere route, zodat we de file een klein stuk kunnen vermijden.

Nadat we nog een keer gestopt zijn bij een parkeerplaats aan de oceaan naderen we dan toch echt Los Angeles. We houden de route aan naar Hollywood en parkeren de auto in een grote parkeergarage vlakbij het uitzichtpunt op de Hollywood letters.

De bekende Hollywood letters op de berg

Het uitzichtpunt is onderdeel van een groot winkelcentrum, dat er erg gezellig uitziet met palmbomen, fonteinen en standbeelden van olifanten.

Het plein van het winkelcentrum met palmbomen, fonteinen en olifantenstandbeelden (niet te zien op de foto)

We verlaten het winkelcentrum en komen terecht op de beroemde Walk of Fame. Bijna meteen zie ik de ster van mijn favoriete actrices van vroeger, Mary-Kate en Ashley Olsen. Natuurlijk moet ik daar even bij poseren!

Poseren met de ster van mijn favoriete actrices uit mijn jeugd

Iets verderop komen we bij het bekende Chinese theater, waar de Oscars altijd uitgereikt worden. Het is er erg druk, waardoor het lastig is een goede foto van het theater zelf te maken. Wel lukt het me – na heel lang wachten – om de voetafdrukken van Donald Duck op de foto te krijgen.

De voetafdrukken van Donald Duck bij het Chinese theater

We steken de straat over, waarbij we verschillende nep Mickey’s en Minnie’s moeten ontwijken. Ook komen we een bekend figuur tegen, dat graag president wil worden… Wie zal er op hem stemmen?

Chewbacca uit Star Wars wil graag president worden

Aan de overkant van de straat hebben we een beter zicht op het Chinese theater. We maken wat foto’s en lopen dan rustig door, ondertussen de sterren van de Walk of Fame bekijkend.

Het beroemde Chinese theater

Na één stop bij de Disney Store en een souvenirwinkel is het tijd om terug te gaan naar de parkeergarage. Onderweg zien we nog een bekend hamburgerrestaurant met dinosauriër die door het dak de Hollywood Boulevard bekijkt.

"Hallo, allemaal!"

Terug bij de parkeergarage beginnen we aan de laatste hindernis van de reis: vanuit Hollywood naar het hotel rijden. Er zijn dan wel snelwegen met vijf of zes banen, maar er zijn ook heel veel auto’s die allemaal tegelijk onderweg lijken te zijn. We doen er dan ook bijna een uur over voor we een beetje uit de drukte zijn.

Dan is het nog maar een klein stukje naar ons hotel, dat in een beetje een verlaten buurt blijkt te zitten. De receptionist weet ons echter een goed restaurant aan te bevelen voor het avondeten, alleen is hij even vergeten dat het een erg populair restaurant is, zeker op zaterdagavond. Als we het eindelijk gevonden hebben, worden we dan ook niet heel vrolijk van het bericht dat we nog drie kwartier op een tafel moeten wachten…

We besluiten om te keren en komen onderweg een klein restaurantje tegen met als naam The Beirut Mix. Een beetje sceptisch gaan we naar binnen, maar we worden zeer aangenaam verrast: de service is meer dan prima en ook het eten smaakt zeer goed. Een absolute aanrader!

Na het eten rijden we terug naar ons hotel. We zitten nog even lekker op de kamer en bespreken de laatste dingen voor morgen. Dan zit de vakantie er echt op: we moeten terug naar Nederland. Maar eerst nog de vliegreis van Los Angeles naar Amsterdam!

Lees verder: Dag 22 (Los Angeles --> Amsterdam)