zondag 3 september 2017

Reisverslag Sri Lanka 2017: dag 14

Zondag 23 juli 2017: Embilipitiya → Induruwa

Vandaag is alweer onze laatste echte reisdag in Sri Lanka. De vakantie is gelukkig nog niet voorbij, we hebben nog een aantal stranddagen in het vooruitzicht, maar het is wel de laatste dag dat we een lange rit zullen maken in onze grote, roze bus. Onderweg zullen we nog stoppen bij een weeshuis voor olifantjes en bij het oude fort Galle.

De dag begint vroeg, aangezien we al om kwart over acht in de bus moeten zitten. We nemen een douche, kleden ons aan en ontbijten beneden in het restaurant. Daarna is het terug naar de kamer om tanden te poetsen en in te pakken, uitchecken en naar de bus! Daar blijkt dat er een aantal groepsgenoten niet lekker zijn. Ook de reisleider voelt zich niet helemaal goed. Voor hen is het extra fijn dat vandaag de laatste lange rit is.

Rond kwart over acht vertrekken we. We rijden in ongeveer een halfuur naar het Elephant Transit Home. Dit is een soort weeshuis voor kleine olifantjes die geen moeder meer hebben. In het Elephant Transit Home worden ze opgevangen en gevoerd. Zo kunnen ze weer aansterken. Ze mogen er blijven tot ze maximaal zes jaar oud zijn, daarna gaan ze terug het wild in. Uiteraard worden ze vrij gelaten in nationale parken, zodat ze in de gaten gehouden kunnen worden.

Voor we naar binnen gaan, ziet onze reisleider twee kleine uiltjes in een boom. Ze zijn lastig te zien, omdat ze heel erg verstopt zitten. Als we ze toch met moeite gezien hebben, gaan we het Elephant Transit Home in. Aan het einde van een pad is een uitkijkplatform gebouwd. Het kijkt uit op een grote vlakte met wat bomen in het midden, een klein meertje en een overdekt gedeelte. Er lopen al een paar olifantjes, die spelen met de takken die op de grond liggen.

Olifanten in het Elephant Transit Home

Rond negen uur begint het voeren van de olifantjes, waar we voor gekomen zijn. De olifanten, die elders in het nationale park bij het ‘weeshuis’ verblijven, verzamelen zich in een nette rij en mogen in groepjes naar het overdekte gedeelte komen. Daar worden ze gevoerd met behulp van een trechter en een lange slang.

Even wachten in de rij en dan in groepjes naar de drinkplaats!

De eerste olifantjes die komen, zijn duidelijk nog erg jong. Ze hobbelen braaf naar de overdekte plaats, happen naar de slang en drinken hun melk. Dan gaan ze de open vlakte op. Wat wel opvalt, is dat ze moeten gehoorzamen: als ze terug willen komen, worden ze met een tak geslagen tot ze weg gaan.

Het voeren van de olifantjes

De grotere olifanten komen wat later. Als ze klaar zijn met drinken, mogen ook zij nog even ‘spelen’. Een grote olifant, die een kunstbeen blijkt te hebben, vindt vooral het water erg leuk. Zijn kunstbeen is geen enkele hindernis, hij gebruikt gewoon andere olifanten als steuntje!

Zo'n kunstbeen is geen probleem!

Terwijl de olifanten in groepjes drinken, kunnen we ze goed bekijken. Een aantal hebben duidelijk littekens, waarschijnlijk door de gebeurtenis waarbij ze hun moeder kwijt zijn geraakt. De littekens geven ook aan dat er een zeer grote kans is dat hun moeder niet meer leeft.

Een van de olifanten met littekens

Het liefst zouden we blijven kijken naar de olifantjes, maar we hebben nog een lange rit voor ons. We verlaten het ‘weeshuis’ en gaan de bus weer in. Ruim anderhalf uur rijden we over de hobbelige Sri Lankaanse weg voor we stoppen bij een restaurant met uitzicht over de oceaan. Hier zullen we koffie drinken.

We maken wat foto’s bij het water, terwijl we wachten op onze drankjes. Veel foto’s kunnen we niet maken: het begint ineens te regenen. Gelukkig duurt de bui niet lang.

Uitzicht bij de koffiestop

Na de koffie maken we een praatje met de bijrijder van de bus. We hebben een beetje medelijden met hem: we hebben gezien dat hij vaak het zware werk moet doen (met koffers sjouwen) en dat hij een beetje het slaafje van de reisleider is (we hebben hem bijvoorbeeld de tas van de reisleider zien dragen, in plaats van dat hij dat zelf doet). Ook heeft de reisleider vanochtend verteld dat hij per dag vijftig cent fooi per persoon krijgt, terwijl de chauffeur het dubbele krijgt. We besluiten samen dat hij van ons nog wat extra fooi krijgt.

Als iedereen klaar is met koffie drinken en foto’s maken, vervolgen we onze rit. Het is een weinig interessante rit, aangezien er niet echt iets bijzonders te zien is. We rijden een stuk over de snelweg en stoppen uiteindelijk bij een hotel vlakbij fort Galle voor de lunch. Buiten is het erg warm en benauwd, het regenbuitje van eerder heeft nauwelijks voor verkoeling gezorgd.

Ook binnen in het restaurant is het warm. Na de lunch lopen we dan ook even een rondje op zoek naar het zwembad van het hotel. Daar zitten we een paar minuten met onze voeten in het water, wat wel voor verkoeling zorgt. Vervolgens gaan we terug naar de groep, omdat er nog een groepsfoto gemaakt moet worden. Na de foto bedanken we met z’n allen de reisleider en krijgt hij van veel mensen nog een fooi.

Met het officiële gedeelte van de reis achter de rug gaan we verder richting fort Galle. Dankzij het tv-programma Wie is de Mol? kijken mijn vriend en ik hier allebei erg naar uit. We verheugen ons erop door de smalle straatjes te lopen en dingen te herkennen van het programma. Helaas krijgen we een nare verrassing: de bus rijdt een stukje door het fort zonder te stoppen en gaat er dan weer uit. Foto’s konden we alleen vanuit de bus maken.

Moon Bastion, gefotografeerd vanuit de bus

Langzaam ontstaat er in de bus wat gemor. Waarom konden we niet stoppen? De reisleider staat op en spreekt ons toe. Het was zijn keuze het zo te doen, omdat er een paar zieke mensen in de groep zijn en die het liefst zo snel mogelijk naar het hotel willen. Een van onze groepsgenoten reageert terug met dat er ook genoeg mensen zijn die het fort wel wilden bekijken. Onze reisleider besluit om te gaan stemmen: wie wil er terug naar het fort en wie wil er naar het hotel? Omdat er een meerderheid is die stemt voor teruggaan, keert de bus alsnog om.

Het is niet heel veel tijd die we krijgen: binnen 20 minuten moeten we terug bij de bus zijn. Zodra de chauffeur stopt, sprinten mijn vriend en ik naar buiten. We willen namelijk graag Bastion Utrecht zien, omdat we in de buurt van Utrecht wonen. We gaan letterlijk rennend door de straten, waarbij we nog net iets zien van de VOC, van wie het fort vroeger was.

Hier hebben 'De Mol' Margriet en kandidaat Martine ook gestaan

Buiten adem bereiken we de rand van het fort. In de verte zien we een toren, die bij Bastion Utrecht hoort. We hebben echter geen tijd om erheen te lopen, dus houden we het bij een foto.

De vuurtoren (links) met ernaast het punt Bastion Utrecht

We gaan snel terug richting de bus, maar zetten onderweg nog wel even het straatje op de foto. Het is echt jammer dat we geen tijd hebben om verder op verkenning te gaan, want we hadden nog veel meer willen zien.

Een van de vele smalle straatjes in fort Galle

Bij de bus zetten we nog even de Nederlands Hervormde Kerk op de foto, ook een bekende uit Wie is de Mol?. Dan moeten we helaas de bus weer in en fort Galle achter ons laten.

De Nederlands Hervormde Kerk

Via de snelweg rijden we naar Induruwa, waar ons laatste hotel is. Onderweg probeert de reisleider nog wat reclame te maken voor de stadstour in de hoofdstad Colombo, die we de laatste dag kunnen doen. We vliegen echter om kwart over drie ’s nachts terug, dus wij blijven liever overdag in het hotel, zodat we uitgerust aan de vlucht kunnen beginnen. Meer mensen denken er zo over, iets wat onze reisleider niet lijkt te waarderen: hij blijft benadrukken dat de stadstour de beste optie is en dat een late check-out duur is. Wij zijn al vastbesloten: het wordt een late check-out!

Als we bij het hotel aankomen, dat er prima uit ziet, bedanken we de chauffeur en de bijrijder en geven we ze beiden nog een extra fooi. Dan willen we naar onze kamer, maar dat kan niet voor we beiden voor de sleutel getekend hebben. Het liefst willen we de late check-out nu regelen, alleen wil de reisleider ons eerst bij elkaar hebben. Hij moet namelijk een lijst maken van iedereen die mee gaat naar Colombo. Het wordt een ‘lijstje’: slechts acht mensen gaan mee.

We willen een tweede poging doen de late check-out te regelen, maar opnieuw mag dit niet: de reisleider moet eerst zijn kantoor bellen om door te geven hoeveel mensen er meegaan naar Colombo. Vervolgens meldt hij dat de prijs van de excursie omhoog gaat, omdat er te weinig mensen mee gaan.

Dan mogen we eindelijk proberen een late check-out te regelen. We vragen het aan een man, die achter de balie staat. Hij belooft te kijken, we moeten alleen even vijf minuten wachten. Tot onze verbazing loopt hij weg… en komt niet meer terug.

We vragen het aan een vrouw achter de receptie, die reageert alsof we haar verteld hebben dat de wereld vergaat. Pas als onze reisleider erbij komt, begint ze iets te regelen. Natuurlijk vragen we een bevestiging, want we weten dat het anders echt niet geregeld is.

Met de uitgeprinte bevestiging gaan we naar onze kamer, die niet ver weg is. We kleden ons meteen om en duiken dan in het zwembad. Dat hadden we even nodig! Het is een lange dag geweest, we hebben een lange reis achter de rug en we zijn ook zeker moe van alle indrukken van de afgelopen twee weken.

’s Avonds kunnen we nog genieten van een prima maaltijd voor we moe in ons bed ploffen. De komende dagen kunnen we gelukkig heerlijk bijkomen van de bijzondere reis, waarover we zeker nog lang na zullen praten.

Lees verder: Dag 15 t/m 17 (Induruwa)