woensdag 16 november 2016

Reisverslag Belfast 2016: dag 5

Vrijdag 21 oktober 2016

Helaas is het vandaag alweer onze laatste dag in Belfast. Gelukkig hebben we nog even de tijd om door de stad te lopen, want onze vlucht is pas ’s middags.

We beginnen de dag met een ontbijt in het hotel. Het is opnieuw erg druk, al is het nog steeds geen probleem om een tafeltje te vinden.

Na het ontbijt pakken we onze koffer in en checken we uit. De koffer kunnen we gelukkig afgeven, zodat we nog rustig een aantal dingen kunnen bezoeken. De St. George Market bijvoorbeeld, de gezellige overdekte markt die er alleen op vrijdag, zaterdag en zondag is. Er is van alles te vinden: groente, fruit, vis, maar ook kleding, tassen en antiek.

De St. George Market

Als we een rondje gelopen hebben over de markt, verlaten we de overdekte hal en gaan we naar het winkelcentrum Victoria Square. Hier bezoeken we Build-a-Bear, een winkel waar je zelf een knuffel kunt maken. Eerder deze week hadden we een Darth Vader beer en een Chewbacca knuffel uit Star Wars gezien die je zelf kunt vullen. Na lang nadenken hebben we besloten om ze te maken en mee te nemen naar huis!

Onze eigen Chewbacca en Darth Vader beer

Met de twee knuffels in een tasje gaan we verder op stap. We nemen de bus richting Newtownards Road en stappen uit bij de hoek van Dee Street. Hier bevindt zich de bekendste Titanic muurschildering. Twee jaar geleden heb ik de muurschildering ook gezien, toen was hij heel ver vergaan. Nu blijkt dat de originele artiest de muurschildering helemaal opgeknapt heeft en ziet het er weer prachtig uit.

De opgeknapte Titanic muurschildering

We lopen verder door Dee Street op zoek naar de Narnia muurschildering. We vinden hem verderop in de straat, maar maken er geen foto van aangezien er net een begrafenisstoet staat te wachten. In stilte keren we terug naar Newtownards Road, waar we het typisch Noord-Ierse straatbeeld nog even goed bekijken.

Het straatbeeld in Oost-Belfast

Lopend gaan we terug naar het begin van de straat. Onderweg komen we diverse muurschilderingen tegen, waaronder eentje ter nagedachtenis aan soldaten uit de wijk die in de Eerste Wereldoorlog gevochten hebben.

Muurschildering voor soldaten uit de Eerste Wereldoorlog

Iets verderop zien we de Yardmen, een kunstwerk dat herinnert aan de mensen uit de buurt die gewerkt hebben op de Harland & Wolff scheepswerf. In de verte zijn mooi de gele kranen Samson & Goliath te zien om de herinnering helemaal af te maken.

De Yardmen met op de achtergrond Samson & Goliath

We lopen door naar het begin van de straat, waar we de laatste ‘muurschildering’ zien: een kunstwerk voor het ‘Ship of Dreams’, oftewel de Titanic. Het bestaat uit diverse dingen die allemaal te maken hebben met het beroemdste White Star Line schip en het zinken ervan.

Ship of Dreams 'muurschildering'

Vlakbij het Ship of Dreams is nog de ‘No more’ muurschildering te zien, die herinnert aan de strijd tussen de katholieken en protestanten. Nog steeds is er geen volledige vrede, maar gelukkig is er geen oorlog meer in de stad.

Muurschildering over de protestanten en katholieken

Vanaf de muurschildering lopen we naar de bushalte om terug te gaan naar het centrum. Daar halen we nog iets te drinken voor we naar het hotel lopen om onze koffer op te halen.

Ons hotel

Met onze koffer stappen we de bus in naar het George Best City Airport. We checken in bij de balie, wat vlot gaat, gaan door de controle en dan staan we al in de vertrekhal. Het is geen grote hal, maar er zijn wel diverse restaurants en winkeltjes. Bij één van de restaurants bestellen we onze lunch. We moeten een tafeltje zoeken, wordt ons gezegd, en dan wordt het eten bij ons gebracht. Dit duurt echter erg lang. Als we het gaan vragen, blijkt dat onze bestelling vergeten is… Er wordt ons beloofd dat het alsnog zo snel mogelijk bij ons gebracht wordt. Gelukkig gebeurt dat deze keer ook en kunnen we met volle magen naar de gate.

Onze vlucht terug is wat minder rustig dan de heenvlucht, omdat er een groep tieners aan boord zit die weinig rekening houdt met anderen. Ze drinken er vrolijk op los, luisteren zonder koptelefoon naar muziek en eentje heeft zelf een elektronische sigaret. Een andere opvallende passagier zit voor ons: die beweert tien minuten na het opstijgen dat het eiland dat hij ziet toch echt Texel is…

Na een dus rumoerige vlucht landen we uiteindelijk prima op tijd op Schiphol. We worden met de bus naar de aankomsthal gebracht, kunnen snel door de controle en hebben al even snel onze koffer. Dan is het de trein in en op naar huis!

Het is een mooie vakantie geweest die veel te vlug voorbij is gegaan. We hebben veel mooie en leuke dingen kunnen zien en bezoeken, maar lang niet alles wat Belfast te bieden heeft. Reden om dus nog maar een keer terug te gaan? Wie weet, want Belfast is en blijft een geweldige stad voor een stedentrip!

Tot de volgende keer, Belfast?